Land van de pinguins - Reisverslag uit Decepción, isla, Antarctica van William - WaarBenJij.nu Land van de pinguins - Reisverslag uit Decepción, isla, Antarctica van William - WaarBenJij.nu

Land van de pinguins

Door: William

Blijf op de hoogte en volg William

20 November 2013 | Antarctica, Decepción, isla

Helaas, we zijn weer onderweg terug van het 7e continent... Op de ruwe Drake Passage en onderweg naar Ushuaia. Gisterenavond zijn we vertrokken vanaf Deception Island en nu, een uur of 17 onderweg zitten we midden in de Drake. Terug naar 7 november, onze laatste dag in Ushuaia. In de ochtend zijn we naar de gletsjer / skipiste gegaan waar we tussen de sneeuwvlokken door van het uitzicht hebben kunnen genieten. Terug in Ushuaia hebben we na een stuk taart nog ons best moeten doen om een busticket te regelen. Bij het lokale reisbureau vroegen ze omgerekend meer dan 100 USD per persoon voor de 12 uur durende busrit naar Punta Arenas, de volgende bestemming na Antarctica. Gelukkig konden de bustickets ook online worden gekocht, nadeel was dat dit via een contactformulier ging waar je natuurlijk nooit direct antwoord op krijgt. Drie last-minute chileense telefoontjes, een paypal adres en een betaling later waren we klaar om naar de boot te gaan. En maar goed ook, want het was al na half vier terwijl we om half vier bij de bus moesten zijn. De volle 500 meter naar het schip hebben we met de bus afgelegd.

Aan boord was het voor Tessa nog even zoeken naar haar tas, die was bij een andere cabine gezet in plaats van de onze. Cabin 335 zal voor de komende 11 dagen de onze zijn. De cabine is ruim met een bureau en een redelijk groot raam. De veiligheidsmeeting volgde nog die avond. En gelukkig hebben we die, tot dusver, nog niet nodig gehad. Onbegrijpelijk hoe er 50 personen in een redingsboot passen die maar 7x3 meter groot is....

Tijdens het avondeten vertrok de boot rustig door het Beagle kanaal richting de Drake. De Drake heeft ons de volgende 36 uur goed misselijk gemaakt, ondanks dit een "good Drake" zou zijn geweest en de golven maar maximaal 5 meter hoog waren werden we beide ondanks de pleisters toch wel goed zeeziek van alle schommelingen....maar....
.....toen waren we er! Onbeschrijfelijk wat wij de volgende 6 dagen hebben gezien en gedaan...

Antarctica beschrijven is onmogelijk, het land van de extremen. Niets is vanzelfsprekend en het is verre van een eenvoudige cruise met vaste bestemmingen. Weeromstandigheden dragen bij aan een reis met flexibele bestemmingen. Tijdens de vorige expeditie van de MS Expedition was de MS Expedition 3 dagen in Antarctica waarvan de boot 2 dagen stil heeft gelegen in het oog van een storm. Landingen waren onmogelijk. De Ocean Diamond van Quark die tegelijkertijd met onze boot vertrok heeft blijkbaar in de Straat van Gerlache ingesloten gezeten tussen het ijs. Een noodgedwongen evacuatie dwong onze boot een andere richting waardoor we de kans hebben gehad om door de Antarctic sound de Wedellsee op te varen en zelfs op het vaste land van Antarctica te overnachten. Een geweldige ervaring!

Een korte opsomming wat we hebben gezien/meegemaakt:
- Pinguins, pinguins, pinguins.... Grote kolonies Gentoo, Chinstrap en Adelie pinguins gezien en ook één Macaroni pinguin. Fantastische dieren om te observeren. Hun leven bestaat nu uit steentjes verzamelen voor het nest en op de eieren passen. Tussendoor stelen ze van elkaar steentjes en vechten ze.
- Seals, seals, seals.... een enorme kolonie Elephant Seals en daarnaast Crabeater, Wedellsee, Leopard en Fur seals gespot. Bij één van de kajak groepfotos zit er bijna een Leopard seal achterop de kajak!
- 5 kayak trips gehad (door wind, sneeuw, hoge golven, door ijs en soms even in de zon).
- Gekampeerd op het vasteland van Antarctica tussen de Gentoo en Adelie pinguins. Brrr, koud! Bleek overigens achteraf op een plek te zijn waar je niet mocht kamperen...een uniek plekje dus. Al dacht waarschijnlijk de kampeerders wiens tentmaat de tent open had laten staan in de nacht en er plotseling een pinguin in de opening van de tent zat daar compleet anders over ;-).
- 2 medische evacuaties meegemaakt en daardoor het Chileens/Russiche onderzoekstation in de Maxwell bay 2 keer (noodgedwongen) moeten bezoeken.
- Polar plunge op het strand in Deception Island in het ijskoude water!
- In bijna 11 dagen hebben we ruim 3.500km afgelegd aan boord van een kajak, zodiac of de MS Expedition!
- ....

Onze winter zit er wat mij betreft weer op. De temperatuur op Antarctica / eilanden rondom de peninsula was continue rond de 1c tot -2c, het weer was echter verraderlijk. Alles veranderde in enkele minuten. En de wind die maakt het écht koud, met windsnelheden tot 30 knots veranderde de gevoelstemperatuur tot -20/-30c. Multilayers en een hele dikke expeditie jas maakte de temperatuur wel dragelijk. Uit de wind was het goed uit te houden, maar in de kayak tegen de wind in tijdens een sneeuwbui maakte de kou bijna ondragelijk....brrr....

Nu zitten we terug in de Drake. Nog een volle 24 uur en dan varen we het Beagle kanaal weer in. Het laatste stukje rustige water en een laatste nacht op de boot.