Op naar fin del mundo.... - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van William - WaarBenJij.nu Op naar fin del mundo.... - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van William - WaarBenJij.nu

Op naar fin del mundo....

Door: William

Blijf op de hoogte en volg William

06 November 2013 | Argentinië, Ushuaia

Een week geleden zijn we alweer vertrokken vanaf Amsterdam en nu zitten we alweer in het vliegtuig naar de volgende bestemming. Ushuaia, ofwel het "einde van de wereld". Het is de meest zuidelijk gelegen stad van de wereld en draagt daarom deze naam. Maar nog even een paar dagen terug naar afgelopen vrijdag.

De voorspelling was juist, de hele dag bleef de regen vallen. Pfff.... Wel hebben we nog een bezoek gebracht aan de wijk Palermo, een mid-class wijk met leuke pleintjes maar die door de regen vooral rustig waren. De marktkraampjes op Plaza Serrano, het middelpunt van de wijk, waren leeg en de mensen vooral binnen. Daar hebben we dan maar aan meegedaan door hier en daar te eten en te drinken ;-). Aan het einde van de dag zijn we een groot winkelcentrum ingevlucht om terug op te drogen. Een fancy winkelcentrum compleet met Neverland, een mini pretparkje, veel winkels en een foodcourt. Na een kort bezoek terug naar het hostel om ons wat chiquer te kleden (voor zover mogelijk dan tenminste toch) voor het avondeten. Vanaf 21:30 werden we verwacht bij Casa Felix, één van de closed door dinner restaurants van Buenos Aires. Een closed door dinner restaurant is bij mensen thuis waarbij de gastheer zelf kookt. Je moet op voorhand reserveren en in tegenstelling tot een normaal restaurant is het huis van buiten niet herkenbaar als restaurant. Het eten was erg goed en bestond uit een vijf gangen menu met bijpassend wijnarrangement. Het eten was erg verfijnd met veel ingredienten uit de tuin en met veel visgerechten. Jam!

De volgende dag besloten we een daguitstapje te maken naar Tigre. Een stadje gelegen aan de delta van de Rio de la Plata. Na een treinrit van een uur hadden we de afstand (zal niet veel verder 30 kilometer zijn geweest) overbrugd. Tigre is een leuke plaats waar veel mensen uit BA in het weekend naar toe trekken. De markt in de voormalige fruithavens en het naastgelegen pretpark trekt veel mensen. Met de boot zijn we een klein stuk de delta ingevaren naar het gebied genaamd Tres Bocas. Langs de kanalen en hoge bruggetjes zie je tal van luxe buitenverblijven. Terug in Tigre tijd om langs de fruithavens wat sfeer op te snuiven. Van lokale meubelmaker tot fruitwinkel, en mede dankzij het zonnetje was het heerlijk genieten.

Zondag was het tijd om de zondagsmarkt van San Telmo te verkennen. Straten vol met kraampjes met kunst, antiek en onnozele dingen die daar iedere zondag veel volk trekt. Ondanks de drukte was het zeker de moeite en erg grappig om te zien wat er hier allemaal verkocht wordt. Na een bezoek van een (kleurrijk) art museum in de wijk zijn we doorgegaan met de bus naar La Boca. Buenos Aires meest kleurvolle wijk. Het plan om te lopen werd ons door de veiligheidsbeambte van het museum toch maar afgeraden. La Boca is één van de armere wijken van de stad en het deel van de wijk aan de andere kant van de rivier ziet er troosteloos uit. Het toeristische deel echter bruist en de kleurrijke gevels, tango shows en veel muziek zijn sfeervol.

Maandag hebben we dan opnieuw een daguitstap gemaakt, dit keer naar La Plata. La Plata is een universiteitsstad ten zuiden van BA. De stad is ergens in 1880 ontworpen en ingedeeld als een grid met blokken en diagonalen. Op de kaart ziet dat er erg mooi uit, in de praktijk soms toch wel verwarrend. Pronkstuk van de stad is de gigantische Cathedraal en een aantal musea. Die bleken echter op maandag gesloten.... Bij een take-out parrilla hebben we een paar bakjes met vlees van de gril, salade en aardappel gevuld om lekker op een bankje in het park op te eten. Absoluut genieten! 's Avonds terug in BA hebben we nog een bezoek gebracht aan de skybar van het Pullitzer hotel. Fancy bar, maar niet zo hoog (13e verdieping) om écht over de stad te kunnen kijken. Maar wel absoluut de moeite! Al was het plan om ons warmer aan te kleden toch echt wel niet nodig geweest. De terrasverwarming stond zo hard dat mijn huid gloeide van de warmte!

En dan is het vandaag, dinsdag, weer tijd voor de volgende bestemming. Vanochtend hebben we nog een rondje langs een aantal bezienswaardigheden in de wijk Retiro en Congresso gelopen. Na een slice heerlijke pizza werd het tijd om de tassen te halen en naar het vliegtuig te gaan. Onderweg naar de bushalte werd nogmaals duidelijk hoe meedogeloos het verkeer hier kan zijn. Op nog geen 15 meter van ons vandaan hoorde ik een harde plof, zag ik een bus tot stilstand komen en een jongen stil op het asfalt liggen.... Ontdaan door de gebeurtenis en met de wetenschap dat wij niets konden doen gingen we door.....

Het inchecken op de vlucht verliep vlot, en nu hoog in de lucht zijn we onderweg naar de kou. Brrr.... Overmorgen vertrekt onze boot, de MS Expedition, vanuit de haven van Ushuaia naar Antarctica. Twee weken van radiostilte vanuit onze kant en als het goed is komen we met veel mooie herinneringen de 18e weer terug aan in Ushuaia! Ship ahoy!