Boobies everywhere…… - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van William - WaarBenJij.nu Boobies everywhere…… - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van William - WaarBenJij.nu

Boobies everywhere……

Door: William

Blijf op de hoogte en volg William

30 Januari 2011 | Nederland, Amsterdam

….het laatste verhaal dateert van juist voordat we naar de Galapagos eilanden gingen, en nu een kleine week later type ik dit verhaal weer vanuit Etten-Leur. Want de mooie trip zit er inmiddels helaas weer op.

De Galapagos eilanden waren geweldig, nadat we terugkwamen uit Tena hadden we nog één dag in Quito.

Tijd om de evenaar van dichtbij te gaan bekijken, toch tof als je zo dicht bij zit. De evenaar ligt rond de 22km ten noorden van Quito en met de lokale busjes zijn we ernaar toe gegaan. Op de evenaar staat een monument (tegelijkertijd museum en uitkijktoren) en de evenaar is in een gele lijn getekend over de grond. Grappig om te zien en erg knap dat ze dit in de 18e eeuw al hebben kunnen berekenen. Erg goede rekenaars waren het trouwens niet, de "echte" evenaar loopt iets meer dan 200 meter ten Noorden van de lijn en het monument, maar toch. De sfeer en de plek maakt "Mitad del Mundo" --> het midden van de aarde, erg bijzonder!

's Avonds hebben we genoten van een goede cocktail en het uitzicht over Quito. Een hele toer om daar te raken (veel trappen, valse en luid blaffende honden), maar zowel de cocktail als het uitzicht maakte dat zeker goed!

De volgende ochtend hebben we wederom niet van het goede ontbijt kunnen genieten (trend in dit hostel, dat terwijl het ontbijt erg goed is!) en zijn we al vroeg naar het vliegveld gegaan voor onze vlucht naar Baltra, één van de twee vliegvelden op de eilandengroep die zo’n 1000km buiten de kust van Ecuador ligt.

De vlucht ging goed en de landing spectaculair. Op het eiland Baltra hebben we kennis gemaakt met de andere uit onze groep, we hebben veel geluk gehad. De voornamelijk “grijze” passagiers op onze vlucht hadden niet gekozen voor de Encantada als boot en op één ouder koppel uit Zwitserland was het een jong en gevarieerd gezelschap.

Rond lunchtijd zijn we aan boord gegaan en kon de tocht beginnen. Het gaat te uitgebreid zijn om alles te beschrijven, maar de eilanden en de dieren zijn geweldig. De enorme schoonheid en de hoeveelheid verschillende dieren is zo indrukwekkend. Rondlopen tussen zeeleeuwen, pinguins, land liguanen/schildpadden en de vele verschillende soorten boobies is super. In de afgelopen dagen hebben we verschillende eilanden bezocht waaronder Genovesa één van de meest Noordelijke eilanden (op het Noordelijk halfrond, de overige eilanden liggen op het Zuidelijk halfrond). Ieder eiland is heel verschillend qua structuur en welke dieren erop leven, maar ieder van de bezochte eilanden was absoluut de moeite waard.

Tussen het eilandhoppen (we sliepen op de boot, die ’s nachts naar het volgende eiland voer) door hebben we gesnorkeld. En ondanks het ontbreken van koraal (groeit niet door het enorme temperatuurverschil in de zee over het jaar) waren er veel kleurrijke vissen te spotten. Ook de Galapagos haai en zeeschildpad zijn we al snorkelend tegengekomen! Zalig!

De laatste dag van de tour zijn we op het grote eiland Santa Cruz de highlands ingegaan, een uiteindelijke privé tour voor mij en Tessa samen met de gids omdat de overige groepsgenoten liever naar het strand gingen. De highlands waren absoluut de moeite waard, we hadden ’s ochtends in het Darwin center al landschildpadden gezien (maar dat was een “breedcenter”); die middag zagen we er enorm veel vrij in de natuur in de highlands. Na een laatste nacht op het eiland tijd om terug te gaan naar Quito…..

En toen zat het er voor mij bijna op, nog één laatste nacht in Quito….
’s Avonds hebben we nog goed genoten van verse garnalen, en gelukkig voor mij bleef de maaltijd erin. Op de boot heb ik veel last gehad van mijn maag en darmen (pijn en misselijkheid), de klachten blijven ondanks de parasietenkuur aanhouden (het is dus geen parasiet); niet tof. Van alle culinaire maaltijden aanboord heb ik dan ook te weinig kunnen genieten, erg jammer. De hoop is dat het op Nederlandse grond snel verbetert, maar voor de zekerheid toch maar een doktersbezoek morgen…

Want yep ik ben inmiddels weer thuis, de laatste ochtend in Quito hebben we nog het nationale museum van Ecuador bezocht (mooi en indrukwekkend). Dan ’s middag ben ik terug gevlogen naar Guayaquil, na een kort bezoek aan die stad tegen middernacht door naar Europa. De vluchten gingen goed en gisterenavond tegen half elf ben ik geland in Brussel waar de vader van Tessa mij al stond op te wachten. Het erg koude weer is erg wennen, alhoewel het in Quito (op ruim 2.800 meter) ’s nachts ook niet veel warmer was dan 10graden is het vriespunt hier toch wel iets teveel van het goede.

Van de vele foto’s zal weer iets moois gemaakt worden. Wie zin heeft in een bak koffie, een verhaal of de foto’s wilt zien is van harte welkom!