In het gras op de buik liggend in de zon....... - Reisverslag uit Nazca, Peru van William - WaarBenJij.nu In het gras op de buik liggend in de zon....... - Reisverslag uit Nazca, Peru van William - WaarBenJij.nu

In het gras op de buik liggend in de zon.......

Door: William

Blijf op de hoogte en volg William

01 Januari 2011 | Peru, Nazca

....en kijkend naar één van de 7 nieuwe wereldwonderen: Machu Picchu. Maar zo snel ben ik daar niet geraakt. Dus eerst een paar dagen terug.

De vlucht van Amsterdam naar Madrid ging prima, iets vertraagd kwam ik aan in Madrid waar ik alvast de boardingskaart voor LAN Peru (de 3e vlucht) heb gehaald. En dan was het tijd voor tapas, een zeer snelle tapas aangezien de overstap tijd niet heel lang was. Maar zeker wel de moeite waard om een mega kerstboom op Sol in Madrid te zien en te genieten van een Fuet. De tweede vlucht van Madrid naar Lima viel zeer mee, een ruime stoel bij de nooduitgang met veel beenruimte doet wonderen tijdens de 12 uur durende vlucht. Geland in Lima was het even haasten voor de vlucht naar Cuzco. De geplande 1:50 voor de overstap was door de vertraging vanuit Madrid ingekort tot 1,5 uur. In die 1,5 uur moest ik wachten op mijn bagage, de paspoort controle door, de douane controle door, terug de tas inchecken, departure tax betalen en terug door de veiligheidscontrole om naar de gate te gaan. Maar prima gered en 5 minuten voor het boarden stond ik bij de juiste gate om 2 uur later in Cuzco te landen. Tessa stond mij al stralend op te wachten op het vliegveld en het weerzien was super!

De eerste dag in Cuzco hebben we het erg rustig aan gedaan. Tessa was al een paar dagen goed verkouden. Daarnaast ligt Cuzco ligt op 3.300 meter en als Nederlander kun je dan last krijgen van de hoogte. Bij mij viel dat gelukkig allemaal nog wel mee, maar een beetje hoofdpijn en licht in het hoofd heb ik die eerste 2 dagen wel gehad. De remedie: veel thee, coca thee. Of matte de coca zoals ze dat hier noemen. Gekookt water met bladeren van de coca plant. De smaak is een beetje te vergelijken met neutrale groene thee. Werkt wel erg goed tegen hoogteziekte. Helaas voor het thuisfront: het is verboden om coca bladeren mee naar Nederland te nemen. 's Avonds samen met Liesbeth en Tessa nog wel erg lekker gegeten en van mijn eerste Alpaca steak genoten.

De tweede dag in Cuzco is Tessa in het hostel gebleven om aan te sterken voor de Inca Trail. Samen met Liesbeth zijn we eerst buskaartjes gaan halen voor de nachtbus naar Nazca voor over 5 dagen om daarna Cuzco te verkennen. Cuzco voelt redelijk toeristisch aan maar heeft wel een leuke sfeer. Daarnaast mooie kerken, gezellige pleinen en veel bedrijvigheid. In Cuzco hebben we de eerste Inca muren gezien met "voor ons westerlingen" onherkenbare Puma en Slang. Twee figuren die in de Inca cultuur vaker terugkomt. Een relaxde dag die we wilde afsluiten met een maaltijd bij hetzelfde restaurant als gisteren, maar helaas was die door kerst waarschijnlijk gesloten. Het werd een meer marginaal toeristen restaurant met "set meals". Het eten was niet slecht, maar kon zeker niet tippen aan de Alpaca steak van de dag ervoor.

Dan tweede kerstdag, de start van de Inca Trail. Korte introductie. De Inca Trail is een 4 daagse trekking naar Machu Picchu, de lang verborgen Inca stad die in 1911 is ontdekt. De trial start bij km82 en loopt door de bergen naar uiteindelijk Machu Picchu. Ter behoud van de trail mogen er per dag 500 mensen de trail lopen, dit zijn ongeveer 200 toeristen en 300 dragers, gidsen, koks etc. En wij waren één van de gelukkige om de trail te lopen! Om 6 uur 's ochtends zijn we opgehaald en met de bus naar de checkpoint gebracht. Na ticket problemen (mijn ticket was al ongeldig verklaard doordat ik van groep was gewisseld en dus niet met de andere groep ben ingechecked) uiteindelijk wel door het checkpoint geraakt en kon de tocht beginnen. De eerste dag is de "easy dag " een 12 km lange tocht die start op 2600 meter en als stijgend en dalend naar het kamp op 3100 meter gaat. De tweede dag wordt de challenge genoemd, maar 11km. Maar wel 8km achterelkaar stijgend tot de "Death woman pass" op 4200 meter. Het hoogste punt van deze trekking. De laatste 3km zijn dan weer dalend tot 3600 meter, het hoogst gelegen en koudste kamp in de nacht. De derde dag is een afwisselende dag van 15km met twee kleinere passen om te trotseren maar vooral veel dalen naar het kamp op uiteindelijk 2600 meter. De laatste dag is het dan nog maar 5km naar Machu Pichu, een dag die al wel om 3:50 begon.....
Samengevat: de Inca Trail was geweldig, maar best zwaar. Vooral het dalen op de derde dag was erg zwaar door de ongelijke stappen en de vele rotsen. Het einde was echter fenomenaal: Machu Picchu. Na veel regen in de ochtend klaarde het om 12:00 op en begon de zon heerlijk te schijnen. Liggend in het gras genieten van deze bijzondere plaats, super! In de middag hebben we na de late lunch nog genoten van de hot springs in Aquas Calientes, het dorpje naast Machu Picchu. Tegen middernacht kwamen we zwaar vermoeid maar zeer voldaan terug aan in Cuzco voor onze laatste nacht.

Op de laatste dag in Cuzco hebben we nog een aantal hoogtepunten van Cuzco gezien , een fles champagne gescored voor oudjaar en hebben we lekker gelunched. Nu zitten we in de nachtbus naar Nazca waar we morgenvroeg gaan aankomen. De stoelen zijn comfortabel maar na minder dan een uur weet ik al niet eens meer hoe ik moet gaan zitten. Laat staan hoe ik straks ga slapen, maar dat is voor latere zorg. Eerst maar eens genieten van een filmpje op het netbook.

• 01 Januari 2011 - 19:19

Marc:

Klinkt me allemaal vaag bekend in de oren :). Geniet er nog van en veel plezier op qlle komende avonturen.
    ps: als je naar Tujillo gaat, oppassen voor vals geld he.

• 02 Januari 2011 - 12:50

Maaike:

he leuk om te lezen.. ben wel echt erg jaloers!!

• 06 Januari 2011 - 18:52

ML:

tof, en volgende week hoor ik alle avonturen tijdens een lekkere cocktail in de Liana Lodge? ;)

• 06 Januari 2011 - 18:52

ML: