De heldin..... - Reisverslag uit Vilcabamba, Ecuador van William - WaarBenJij.nu De heldin..... - Reisverslag uit Vilcabamba, Ecuador van William - WaarBenJij.nu

De heldin.....

Door: William

Blijf op de hoogte en volg William

14 Januari 2011 | Ecuador, Vilcabamba

Trujillo, na een eerste dag site seeing in het oude centrum en een beetje bijkomen van de nachtbus zijn we op de tweede dag naar Chan Chan geweest. Een oude en vergane stad die ooit de hoofdstad was van de Chimú cultuur (pre-inca). De site was erg indrukwekkend en vooral erg groot. Destijds werden de paleizen en huizen gemaakt van aarde/leem, door de weersinvloeden is er dus een hoop vergaan in de tussentijd.

Na Trujillo hebben we de dagbus naar Chiclayo genomen, onze laatste echte stop voordat we de grens oversteken naar Ecuador. Chiclayo is een relatief kleine plaats die bekend staat om het beste museum van Peru en wederom een aantal archeologische sites. Op de eerste dag hebben we Chiclayo zelf bezocht maar doordat we op zondag (einde van de middag) aankwamen was er niet heel veel te doen. Bij de lokale Ripleys (soort V&D warenhuis) heb ik van Tessa nog een mooie Olympus onderwatercamera cadeau gehad. Tessa wilde die al voor mij in Bolivia kopen, maar verspeelde haar kansen bij de verkoper die plotseling niet meer wilde verkopen toen het over garantie ging.

's Avonds hebben bij een lokaal visrestaurant weer eens fresh seafood op, erg goed! De volgende dag wilde we de archeologische sites bezoeken, doordat het beroemde museum echter op maandag dicht was viel een tour in het water. De alternatieve tour klonk niet super en dus besloten we zelf met de bus naar de sites te gaan. Eerst naar Sipan, een serie van graftombes 30km buiten Ciclayo. De bus was een heel avontuur, maar vooral ook erg traag. Anderhalf uur na vertrek kwamen we aan in Sipan. Na het kleine museum hebben we de site bezocht, net zoals de Egyptenaren zijn de tombes hier in piramide vorm gebouwd. Alleen zijn deze piramides wederom van aarde/leem en dus verregend naar puntige bergen. Wel mooi om te zien!

De tweede site die we wilde bezoeken lag precies 40km de andere kant op, een tourbusje dat bij Sipan stond en ruimte overhad wilde ons wel meenemen naar even voorbij Ciclayo op de Pan Americano (de "grote" hoofdweg door Peru), een goede deal omdat we maar net iets meer dan de gewone (en veel langzamere) bus moesten betalen. Vanuit daar door naar Tucume, de tweede site, een groot gebied met 16 grafpiramides en mooie uitzichten. Absoluut de moeite waard!

De volgende dag zijn we rustig opgestart en zijn we in de middag met de bus naar Piura vertrokken, not so nice destination..... Nadat we in het busstation een ticket hadden gekocht voor de nachtbus naar Ecuador wilde we naar het centrum lopen. Niet zo'n goed idee achteraf aangezien we op de lokale markt bijna beroofd zijn. Met mijn mooie 2 dagen oude Olympus maakte ik een foto van de markt terwijl een jongen voorbij rende en de camera uit mijn handen trok. Schreeuwend er snel achteraan, Tessa die inmiddels ook gealarmeerd was zette de sprint in op een tweede jongen die de andere kant op liep. Over de markt en door de smalle gangetjes en over onverharde pleintjes ging het bij mij even mis, ik verloor mijn evenwicht en schoof met mijn gezicht over de ruwe grond. Tessa bleef echter rennen en schreeuwen: mijn lieve heldin. Andere mensen waren inmiddels ook aan het meerennen en blijkbaar had dat zo'n succes dat de twee het ineens opgaven, mijn camera onverklaarbaar bij een derde kwam die hem teruggaf aan Tessa. De lokale beveiliger op de markt had de dief inmiddels in de kraag gegrepen, maar wij besloten maar verstandig om zo snel mogelijk ons uit de voeten te maken en in een taxi naar het centrum te springen met nog een hoop adrenaline in het bloed.

In een restaurant in het centrum rustig op adem gekomen en vuil uit de wonden gewassen en ijs op de kaak gehouden. Op mijn arm zit een mooie wond die (ook nu nog een paar dagen later) zeer doet. Dankzij jodium van het restaurant is de first-aid wel goed geweest. Na het eten naar de busterminal voor de reis naar Ecuador. Stom dat ons dit vandaag moest overkomen, ok op wat pijn na hebben we de camera onbeschadigd terug; maar het vertrouwen in veiligheid is weer even weg.

De nachtbus naar Ecuador was beter dan verwacht, het was een gewone bus en geen slaapbus. Maar van slapen kwam er toch niet zo heel veel. Rond middernacht kwamen we aan bij de grens, stempeltjes halen en formulieren ingevuld en een half uur later liepen we de grens over om weer met de bus verder te gaan. Niet veel later, maar natuurlijk net in slaap gevallen, weer wakker gemaakt door een militair met een geweer....paspoort controle.... rond 5 uur / half zes kwamen we in Loja aan. Nog een kleine 1,5 uur met de bus verder zijn we op onze hemelse bestemming aangekomen: Vilcabamba.

Vilcabamba is een klein dorpje in een vallei waar opvallend veel expats zitten. Duitsers en Amerikanen die hier door de rust en omgeving zijn neergestreken. Ons hostel ligt buiten het dorp en is een prachtig in het groen aangelegde tuin met kleine huisjes, een zwembad, riviertjes, hangmatten en relaxte stoelen. En dan vanuit de tuin als het restaurant continue een prachtig uitzicht op de groene bergen rondom.

De eerste dag hebben we vooral rustig aan gedaan, naar het dorp gelopen en daar rondgekeken voor tours, heerlijke guacamole gegeten en van het zwembad genoten. De tweede dag was de meer avontuurlijke (en vermoeiende dag). De horseback riding tour, de eerste keer op een paard! ‘s Ochtends werden we opgehaald en naar de paarden gebracht. Ik kreeg het zwarte paard Medianoche (Midnight) toevertrouwd. Na 40 minuten over de verharde en onverharde weg kwamen we bij de river, waarna het echt begon. Al klimmend over rotsen en smalle paadjes gingen de paarden omhoog naar de top van de berg. Na in totaal 3 uur waren we bij het rustpunt, tijd voor een wandeling. Twee watervallen, een goede lunch, een hoop jungle, gladde smalle en enge paadjes later stonden we weer terug bij de paarden. Een mooie maar toch wel erg zware wandeling. De terugweg naar het dorp was minstens zo eng, mijn paard luisterde goed maar het pad was op stukken best steil en de paarden hadden soms wel moeite met het afdalen. Zwaar vermoeid waren we rond half vijf weer in Vilcabamba: tijd voor een biertje!

‘s Avonds was alle energie er uit en hebben we rustig “Duits” gegeten in het hostel en een aflevering NCIS op het netbook gekeken.

Vandaag gaan we dan weer door naar onze volgende bestemming Cuenca, maar niet voordat we nu eerst lekker gaan eten en zojuist hebben genoten van een heerlijke full body massage. Vilcabamba is the place to relax :-)

Tot in de volgende plaats!

• 22 Januari 2011 - 14:40

H.:

dankjewel om de held te zijn ...