Back home! Due to a lot's of lucky angels....... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van William - WaarBenJij.nu Back home! Due to a lot's of lucky angels....... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van William - WaarBenJij.nu

Back home! Due to a lot's of lucky angels.......

Door: William

Blijf op de hoogte en volg William

19 April 2010 | Nederland, Amsterdam

Terug thuis, zaterdag ochtend om precies te zijn. Maar totaal niet zoals gepland, wel met veel mazzel en veel geluksengeltjes op mijn schouder.

We duiken terug naar afgelopen woensdag. Woensdag ben ik met de trein terug naar Marrakech gereden en daar een nieuw hotel gezocht. Het eerste ho(s)tel was niet verkeerd, maar best wel duur voor wat je ervoor terugkreeg (niet zo comfortabel bed, en veel te weinig douches voor alle gasten). Het nieuwe hotel (uit de LP) was erg goedkoop (155 DH) en de kamer was ok. Die avond genoten van de laatste momenten in Marrakech, verse jus en de macarons. Alvast 10 macarons gekocht om mee naar huis te nemen.

De volgende ochtend kwamen de eerste barstjes in dat plan. Via nu.nl had ik gelezen van de vulkaan en de sluiting van het Nederlandse en Belgische luchtruim gaf mij al geen heel comfortabel gevoel....helaas bleek veel later op de dag dat gevoel juist.

Met nog een half positief gevoel vertrok ik om 2 uur naar het vliegveld, bij de bushalte ontmoete ik een brits koppel die bij de bushalte een Ryanair sms kregen dat hun vlucht niet doorging en ze dropen onwetend af terug naar het centrum.

Op het vliegveld leek alles eerst nog goed te gaan. Het duitse luchtruim was nog open, en van sluiting zou nog geen sprake zijn. Na het inchecken en de douane formaliteiten kwamen we bij de gate. De priority passagiers werden als eerste doorgelaten en de rest bleef in een rij wachten. En daar hebben we lang gewacht tot uiteindelijk 2 uur nadat de vlucht vertrokken had moeten zijn we officieel te horen kregen dat ook Duitsland dicht was.....samen met nog een andere vlucht moesten we terug door de douane: hectiek, chaos, huilende kinderen en een verpletterende mensenmassa die allemaal door één deur heen moest.Niet fijn na ruim 6 uur op het vliegveld te hebben gezeten.

Op naar de Ryanair balie om de vlucht om te boeken. Er was op dat moment nog geen personeel en de rij was al spoedig erg lang. Met mijn netbook heb ik online snel mijn vlucht vanuit de rij kunnen omboeken naar de zondag vlucht nog voordat het Ryanair personeel arriveerde. Erg veel geluk, want Ryanair kon geen extra vliegtuigen inzetten dus alle passagiers werden op bestaande (en natuurlijk al deels volle) vliegtuigen gezet. Al snel werden de gekste vluchten aangeboden aan passagiers die niet bijna een week wilde wachten op de eerste vrije stoelen op de vlucht van donderdag.

Langzaam dropen de mensen af van het vliegveld en ik ook. Samen met wat andere mensen een taxi kunnen delen en zo toch nog weer in het centrum gekomen. Het hotel waar ik de afgelopen nacht had geslapen had nog een kamer vrij en de keuze was dus snel gemaakt.

Snel via internet natuurlijk zoeken naar meer informatie en de voorspellingen. Een langere vakantie is niet erg, maar je leeft naar het punt toe dat je alles gezien hebt en weer uitkijkt naar dingen thuis. Een arbeidsvoorwaarden gesprek op vrijdag, een klimdag op zondag het zag eruit dat ik het ging missen. Alternatieven waren nauwelijks aanwezig.

De volgende ochtend vroeg wakker, en eigenlijk weinig gedaan behalve de lucht situatie goed in de gaten gehouden. Omdat het luchtverkeer boven belgië nog niet dicht zat 's avonds snel nog een vlucht geboekt via Ryanair naar Brussel-Zuid in de avond. En alhoewel 4 uur later bleek dat ook België dicht zou zitten besloot ik naar het vliegveld te gaan, en achteraf gezien was dit de redding.

Op het vliegveld bedacht ik alternatieven om in ieder geval in Europa te komen. De mensen die gestrand waren op de vlucht naar Brussel-Zuid werden overgeboekt op vluchten op dinsdag naar Madrid en Barcelona om vanuit daar op woensdag door te vliegen naar Brussel-Zuid. Op dat moment zouden nog 3 vluchten wel vertrekken. 2 vluchten van Royal Maroc naar Toulouse en Nantes en een Easyjet vlucht naar Lyon. De Royal Maroc vluchten waren niet boekbaar, de Easyjet vlucht de avond ervoor ook niet (ik wist al dat die ging), maar toen ik 40 minuten voordat het inchecken begon via de website in de vertrekhal de vlucht controleerde op vrije plaatsen was er nog één ticket beschikbaar! Dolblij dat ik was boekte ik dat ticket en stond ik 40 minuten bij een onwetende en zwaar verbaasde mevrouw van Easyjet. Met een screenprint van mijn reserveringsnummer op mij netbook en een belletje naar Easyjet was ik ingechecked! Op naar Lyon!

De douane formaliteiten gingen erg vlot door het gebrek aan vluchten. En na 1,5 uur wachten bij de gate vertrok de vlucht stipt op tijd! Europe here I come!

Om half 12 landde mijn vliegtuig in koude maar droge Lyon, ik had al wat mensen op de vlucht gesproken en het was heel divers. Veel Fransen die naar huis gingen en dicht bij Lyon woonde, enkele Britten die met de trein verder probeerde te reizen. Ik ontmoete 2 koppels die samen vanaf Lyon naar Calais gingen rijden in een huurauto, helaas voor mij zat hun VW Polo al stampvol met de 4 en hun bagage. Ze vertelde mij dat de verhuurbedrijven op het vliegveld om middernacht zouden gaan sluiten... en same voor de shuttle bussen die ook om middernacht stopte.

Na het ophalen van de bagage was het al even na middernacht, snel lopen naar een andere terminal (Lyon airport is damn groot), en vanuit daar met een bus naar de verhuurbedrijven. Europcar was dicht, hetzelfde voor Hertz en Sixth...alleen bij Budget en Avis brande nog licht. Snel bij Budget naar binnen, bad luck. Geen auto's beschikbaar....rennend met al mijn bagage naar Avis maar ook hier waren er zonder reservering geen auto's vrij. Aan de balie stonden vier mensen te wachten, dit bleken 4 Belgen te zijn die op voorhand een auto hadden gehuurd en daarmee de nacht door naar Brussel-Zaventem zouden rijden. Gelukkig voor mij vonden ze het goed dat ik mee kon rijden en kon de vooraf geboekte Citroen C3 worden geswitched voor een ruimere Mercedes B180 waar we met 5 mensen en alle bagage (van vloer tot plavond) net inpasde.

Na een nacht van weinig slaap kwamen we 800 kilometer later in Brussel-Zaventem aan. Het was even na 9 uur in de ochtend en het 3e vliegveld dat ik in de laatste 24uur had gezien. Na een interview voor de Belgische TV over mijn avonturen kon ik Tessa in mijn armpjes sluiten!

Het rijden zat er echter nog niet op....op naar het 4e vliegveld van de dag: Dusseldorf-Weeze, want daar stond mijn auto nog te staan... Tessa was zo lief om mij daar af te zetten! Uiteindelijk stapte ik 13uur en 1200km later (vanuit Lyon) mijn voordeur weer binnen. Blij en moe van de reis.

Inmiddels wordt er per dag steeds meer bekend, en heb ik meerdere malen in 24 uur erg veel geluk gehad om weer thuis te komen. Momenteel zijn alle vluchten van Ryanair tot woensdag 13:00 geannuleerd. Met een aantal gedupeerde reizigers in Marrakech heb ik e-mail contact en hun vooruitzichten zijn somber. Herboekte vluchten zijn weer geannuleerd en terug omgeboekt. Veel mensen moeten al weer werken vandaag en hun kinderen moeten naar school. Ik hoop voor hun dat de situatie snel verbetert of dat ze tenminste even veel geluk als ik mogen hebben!

  • 19 April 2010 - 12:51

    Pimme:

    Wat een verhaal, fijn dat je weer terug bent, voorlopig...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

William

"Live your dreams Listen to your heart Lose your fears Life is short" In deze blog neem ik jullie mee naar verschillende bestemmingen die ik tussen 2009 en 2014 heb bezocht! Ook in 2015 staat er weer een mooie reis centraal. Ons bezoek aan het laatste van de 7 continenten: Australië en Nieuw-Zeeland.

Actief sinds 27 Juli 2009
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 44656

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 20 Januari 2016

The last continent.....

30 Oktober 2014 - 21 November 2014

South Africa

25 Mei 2014 - 12 Juni 2014

Israel

29 Oktober 2013 - 08 Januari 2014

Land van de pinguins

22 Oktober 2011 - 16 November 2011

Cuba

23 December 2010 - 29 Januari 2011

Peru & Ecuador

04 April 2010 - 16 April 2010

Morocco - full of colours!

29 November 2009 - 20 Januari 2010

Vietnam, Laos & Maleisiè

Landen bezocht: