Toch een verhaaltje :-) - Reisverslag uit Fez, Marokko van William - WaarBenJij.nu Toch een verhaaltje :-) - Reisverslag uit Fez, Marokko van William - WaarBenJij.nu

Toch een verhaaltje :-)

Door: William

Blijf op de hoogte en volg William

10 April 2010 | Marokko, Fez

Inmiddels ben ik 7 dagen onderweg en i.p.v. een e-mail ga ik maar weer eens gebruik maken van mijn vertrouwde log. Dus hierbij een vers overzicht van het reilen en zeilen in Marokko!

Marrakech (dag 1 en 2):
Leuke stad! Na een goede vlucht ben ik op zondagmorgen aangekomen en heb ik mijn spullen in het Riad stijl hostel gedropt en daarna de stad onveilig gemaakt. Hierbij het lijstje van bevindingen:
- "zweefthee" is erg zoet hier (lees: extreem te zoet);
- de jus d'orange is fantastisch (lekker en erg goedkoop: 3 dirham (nog geen 30 eurocent) voor een glas vers geperst waar je bij staat);
- ook de macarons (hier alleen in cocosuitvoering) zijn niet te weerstaan (zelfs als niet cocosliefhebber);
- niet verdwalen in de souqs is onmogelijk;
- i.p.v. slangen op te eten zoals in Azië hebben ze hier speciaal voor de slangen muziekconcertjes ;-)
- ongewild een kleine slang in je nek kost je "paper money" (= minstens 2 euro);
- herstel op vorig punt: alle tourist traps op het grote plein (Djeema el-Fna) kost je papermoney;
- de startprijs voor een aapje bedraagt 3.000 dirham (ongeveer 300 euro), spotgoedkoop als je er vanuit gaat dat een aap op je schouder je dus ook papermoney gaat kosten;
- de douane en dierenbescherming deze gunstige prijs/kwaliteit verhouding niet leuk vindt.
- er in Marrakech een heus "cyberparc" is: een park met de bekende earth fototentoonstelling, free wifi en internetzuilen;
- ook de MacDonalds hier uiteraard aanwezig is maar ik de Mac Couscous nog niet geprobeerd heb;
- dat de Mac niet écht nodig is omdat de couscous hier wel lekker is;
- je soms heel, heel veel geduld moet hebben, zie dag 3

Marrakech - Imlil (dag 3):
De stad zelf is erg druk, dus op dag 3 heb ik besloten om buiten de stad te gaan kijken. De onmogelijke bestemming Setti Fatma in de Ourika Vallei werd omgegooid naar de bijna onmogelijke bestemming Imlil. Imlil is de basisplaats waar trekkings vertrekken naar de hoogste berg van Marokko (de Jebel Toubkal; ruim 4100 meter hoog) en de één na hoogste van het continent Afrika. En vandaag werd het geduld goed op de proef gesteld.
A) het vertrekpunt van de bussen / taxi's was verplaatst en lag veel verder uit de stad. En hoe vriendelijk de mensen hier ook zijn, zelf weten ze de weg ook niet.
B) de prijs voor de grand taxi naar Setti Fatma enorm hoog was (60 euro voor 45 minuten rijden);
C) hierdoor ik mijn bestemming veranderde omdat er nog een aardig koppel was die naar Imlil gingen
D) de prijs voor de grand taxi naar Imlil ook te hoog was (zakte al na 40 euro voor ruim 1:30 uur rijden);
E) wachten in de volle zon gelukkig best aangenaam kan zijn met een verse jus d'orange..
Op het moment dat we na ruim een uur hoopvol te hebben gewacht op andere reizigers naar Imlil kwam er net een bus aan naar Asni, dit ligt op de route naar Imlil en was dus een goede poging om in Imlil te raken. En dat ging gelukkig vlekkeloos. De rit naar Asni duurde ongeveer 1,5 uur maar koste een fractie van de taxi (2 euro). In Asni stond er al een klein minibusje klaar om te vertrekken naar Imlil. Nooit gedacht dat ik mee zou doen aan het record hoeveel mensen passen er in een rijdend busje. Maar voor net iets meer dan 1,50 euro deden wij gewoon mee met dit wereldrecord. Met 29 mensen was het busje vol. Om dit te bereiken hingen er 3 mensen aan de achterzijde aan het busje met geopende deuren en hingen er twee uit de zijdeur. Gelukkig gingen er al snel wat mensen uit waardoor we tijdens de rit van een uur een heus klein krukje hadden om op te zitten.

In Imlil zelf zijn we eerst gaan eten, bij een absoluut local tentje waar de Tanjins super goedkoop waren heb ik tot nu toe bijna nog de lekkerste Tanjin op. Daarna hebben we een minitrekking gemaakt vanuit het dorpje. Erg mooi, de uitzichten zijn fantastisch en de hoge berg (waar nog veel sneeuw opligt) die je continue ziet maakt het beeld perfect. Met de terugweg hadden we meer geluk. Met de grand taxi (een oude Mercedes) en met 4 personen op de achterbank (gebruikelijk hier: in een Mercedes passen standaard immers 3 mensen voorin, en 4 achterin) waren we in iets langer dan 1,5 uur terug in Marrakech. Een zeer geslaagde dag!

Marrakech - Dàdes Gorge (dag 4)
Tijd voor de "dessert tour", samen met nog 15 anderen ga ik de komende 2,5 dag optrekken voordat ik doorreis naar het noorden (Fez). Op de eerste dag vertrokken we rond half 8 's ochtends. Via Ait Benhaddou (waar delen uit Star Wars en de Gladiator zijn opgenomen; absoluut mooi) kwamen we aan in Ouarzazata (door heerlijke maaltijd met anderen reizigers weinig van de Kasbah gezien, maar zag er op afstand zeker mooi uit). De route ging vandaag via het hoge Atlas gebergte naar het Anti Atlas en de uitzichten waren absoluut de moeite waard. Na onderweg nog wat stops (o.a. in de Rozen Vallei) kwamen we aan in de Dàdes Gorge waar we overnachten. Deze "Gorge" is een lange bergkloof. Mijn handen beginnen aardig te jeuken als ik hier de bergen zie ;-). Ik heb geluk gehad met het tourgezelschap, er zitten veel leuke reizigers in de groep!

Dàdes Gorge - Merzouga (dag 5):
Tijd voor het laatste deel, via de Todra Gorge (andere kloof, iets smaller en ook erg hoog) kwamen we onderweg nog aan in een Palmerie waar we een rondleiding kregen. Een Palmerie is eigenlijk een veld met palmbomen en gewassen. Een slim irrigatie kanaal zorgt voor water. Na het drinken van thee en bekijken van tapijten (mooi; maar voor mijn gevoel toch nog wel duur) gingen we onderweg naar het laatste deel van de dag: Merzouga. Daar waar de weg ophoudt en de woestijn het overneemt. Aan het einde van de middag kwamen we aan in Merzouga en de kamelen stonden al klaar. Paar weetjes over kamelen:
- ze zijn even oncomfortabel als ze eruit zien;
- ze maken gekke geluiden;
- je lichaam doet behoorlijk zeer na een rit van 1,5 uur....
Ja dus, na 1,5 uur kwamen we in het donker aan in het berber tentenkamp. Er is geen generator en geen licht anders dan paar kaarsjes die het werk doen. De zonsondergang hebben we niet kunnen zien vanwege de bewolking maar de zandduinen zijn geweldig om te zien.
Na het eten nog geprobeerd om een zandduin te beklimmen in het donker, vreselijk zwaar en de hoge top hebben we niet bereikt. Zelfs het naar beneden gaan was nog erg lastig door het schuivende zand. Gelukkig trok de bewolking een deel van de avond wel weg waardoor we wel echt de sterren hebben kunnen zien. De nacht was gaaf, er waren 2 opties. In een tent of buiten. Die keuze was snel gemaakt, met een stel britten paar matrassen gepakt en onder de blote hemel in slaap gevallen. Geweldige ervaring!

Merzouga - Fez (dag 6):
Rond half zes ging de biologische wekker af, de nacht was goed. Soms een beetje koud door de wind en natuurlijk was er 's ochtends overal zand. Maar de lakenzak heeft aardig zijn werk gedaan. Na een prachtige zonsopgang begon om half 7 de marteltocht opnieuw, mijn 2e kameel was gelukkig een iets comfortabelere uitvoering. Na 1,5 uur waren we terug en gingen we in het busje verder. Net voor Rissani (waar ik uiteraard moest) werden we aangehouden door de Politie. Een scheur in de voorruit was goed voor een boete en ruim een half uur in de zon stilstaan. Gelukkig voor mij bleek later in Rissani de bus naar Fez nog niet weg te zijn. Door de grote afstand zijn er niet veel bussen die per dag naar Fez rijden. Om half 11 had ik afscheid genomen van de andere reizigers en zat ik in de lokale bus onderweg naar Fez. In dezelfde bus zat een stel uit Antwerpen waar ik onderweg lekker mee hebben kunnen praten. En dat was maar goed, want de busreis was lang.....heel lang.....stoppauze voor de toilet, eten, of het wisselen van een bus (er zijn 3 bussen nodig geweest om in Fez te komen)....het gebeurde allemaal. Uiteindelijk kwamen we net na 10 uur 's avonds aan in Fez. Het Belgische koppel had een hotel geregeld en dat bleek ook nog mijn voorkeurshotel uit de LP te zijn. Samen in een petit taxi zijn we bij de Medina opgehaald door die hoteleigenaar. Helaas voor mij had hij geen kamer meer vrij, maar uiteraard zijn vriend wel ;-) en kon hij mij wel door de Medina leiden naar een andere plaats. Gelukkig bleken het echte vrienden te zijn, want het 2e alternatief waar we aankwamen bleek een pareltje. Voor de kamer in de Riad in de Medina betaal ik rond de 27 euro per nacht voor een kamer die enorm groot is. Een plafond van 4,5 meter hoog, van hout en mooi beschilderd. 3 bedden en een enorme bank sieren de kamer......een eigen paleisje om in slaap te vallen :-). De LP heeft er een "our-pick" bij!

Fez (dag 7):
Tja, Fez....waar moet je beginnen? De souqs in de Medina die nog mooier zijn en écht authentiek aanvoelen? Je wederom verdwaalt maar dat je dankzij een aantal uitgezette toeristische routes je dit keer geen dirhams hoeft te betalen om de weg weer te vinden. De leerlooiers in het echt nog indrukwekkender zijn dan op foto's die ik al had gezien (en de stank vreselijk). Aan goed eten geen gebrek is en de atmosfeer fantastisch is. Ik begrijp nu wat andere reizigers bedoelen met het verschil met Marrakech. Aan het eind van de middag nog even het nieuwe deel opgezocht. Totaal ander beeld dan de oude Medina. Brede lanen, palmbomen en een meer westers aanzicht zorgen ervoor dat je je in een andere tijd waant)....nee dan liever terug in de tijd. De Medina heeft een drukke, hectische maar tegelijkertijd ergens ook relaxte indruk (misschien komt dat laatste door de binnenplaats van het hotel waar ik momenteel dit verhaal typ.

Anyway, tot zover de belevenissen. Morgen vertrek ik naar Meknes om vanuit Meknes overmorgen naar Rabat te reizen. Vanuit Rabat zal ik dan weer terug naar Marrakech het rondje afmaken. Time is to short in dit mooie land, maar gelukkig zijn er ook dingen waar ik thuis weer naar uit kijk!

  • 11 April 2010 - 08:06

    Jessica:

    Wow, wat klinkt het allemaal avontuurlijk en gaaf! Heerlijk je plannen continu omgooien en leuke mensen ontmoeten! Geniet er nog even van!
    Groetjes Jessica

  • 11 April 2010 - 16:54

    Edwin:

    Hé William, leuk van je te horen, al wist ik niet dat je in Marokko zat:-) Veel plezier nog. Groetjes, Edwin

  • 11 April 2010 - 19:49

    Maaike:

    He William, echt gaaf zeg dat je ook naar Marokko bent gegaan. Lijkt me leuk om verhalen uit te wisselen als je terug bent.. Imlil, marrakesh, djema el fna.. fez, etc!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

William

"Live your dreams Listen to your heart Lose your fears Life is short" In deze blog neem ik jullie mee naar verschillende bestemmingen die ik tussen 2009 en 2014 heb bezocht! Ook in 2015 staat er weer een mooie reis centraal. Ons bezoek aan het laatste van de 7 continenten: Australië en Nieuw-Zeeland.

Actief sinds 27 Juli 2009
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 44651

Voorgaande reizen:

08 November 2015 - 20 Januari 2016

The last continent.....

30 Oktober 2014 - 21 November 2014

South Africa

25 Mei 2014 - 12 Juni 2014

Israel

29 Oktober 2013 - 08 Januari 2014

Land van de pinguins

22 Oktober 2011 - 16 November 2011

Cuba

23 December 2010 - 29 Januari 2011

Peru & Ecuador

04 April 2010 - 16 April 2010

Morocco - full of colours!

29 November 2009 - 20 Januari 2010

Vietnam, Laos & Maleisiè

Landen bezocht: