Best of Jerusalem - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van William - WaarBenJij.nu Best of Jerusalem - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van William - WaarBenJij.nu

Best of Jerusalem

Door: William

Blijf op de hoogte en volg William

13 Juni 2014 | Israel, Tel Aviv

En die 4 dagen zijn voorbij gevlogen. Ondertussen zitten we al weer in de vertrekhal van de luchthaven van Tel Aviv. Helaas, maar Israel was het bezoek meer dan waard. Vanochtend waren we nog in Jerusalem en we zijn vanuit daar direct naar de luchthaven vertrokken. Geen laatste stop in Tel Aviv, Jerusalem trekt hard zijn aandacht.

Want de waarschuwing in de Lonely Planet dat je voor Jerusalem rustig een week kunt uittrekken is echt niet onterecht. De oude stad vol met historische plekken, en daarbuiten indrukwekkende musea. Ik geloof dat ik voorlopig geen kerk, synagoge of moskee meer kan zien....

In de oude stad hebben we de Church of the Holy Sepulchre bezocht. Dit is zogezegd de plaats waar de kruiziging van Jezus plaats heeft gevonden en waar de graftombe van Jezus nu ligt. De inrichting van de kerk is vreemd en niet typisch zoals je van een kerk zou verwachten. Erg donker, en met meerdere kapellen en zelfs een kerk in de kerk zelf. Of de plaats historisch gezien juist is is overigens twijfelachtig, een paar honderd meter verder net buiten de Damascus gate ligt ook een plaats waarvan geclaimd wordt dat daar de kruiziging heeft plaatsgevonden....niet minder twijfelachtig overigens...

En zo ligt de oude stad vol met historische plekken, kerken, synagogen en moskees. Net buiten de muren ligt de mountain of olives. Met uitzicht over de oude / nieuwe stad en met meerdere heilige plekken. De oudste olijfbomen op de helling zijn (wetenschappelijk bewezen) 2000 jaar oud en zouden alle bijbelse gebeurtenissen hebben meegemaakt.

In de oude stad ligt de Temple Mount met de Dome of the Rock. De goudkleurige koepel van de moskee ligt zogezegd op “the holiest of the holy”, de plek waar 2.000 jaar geleden een tempel stond. Een deel van de muur van de Temple Mount staat overigens meer bekend als de klaagmuur, ofwel Western Wall. Via de Western Wall tunnels zijn we afgedaald naar de onderste delen van de Western Wall. Want ondanks dat de Western Wall imposant uitsteekt boven het plein ligt het belangrijkste deel van de muur onder de grond.... Sommige van de stenen in de muur zijn enorm, moeilijk voor te stellen dat deze stenen stuk voor stuk in de muur zijn geplaatst. Ons “wensbriefje” hebben we ondergronds op het belangrijkste deel van de muur gestoken....

De klaagmuur bovengronds is overigens ook bijzonder om te zien. Het deel voor de mannen en vrouwen is gescheiden, met een kipa op loop ik een beetje terughoudend het gebedsdeel in. Het is vrijdagavond, de avond voor de Sabbath, en veel (orthodoxe) Joden staan bij de muur te bidden. Jonge kinderen gebogen over de Torah, ouderen knikkend naar de muur en soms starend in de voor mij nietszeggende Herbreeuwse teksten....

Het betreden van de Temple Mount is volgens de Torah voor Joden verboden, Moslima mogen er via een eigen ingang vrijelijk in. Wij, onder de categorie overige gelovigen en ongelovigen, mochten de Temple Mount maar kort bezoeken. Slechts een beperkt aantal bezoekers, mogen de Temple Mount bezoeken. Vooraan aan de rij was onze plaats gegarandeerd, een blijkbaar opstootje in de rij achter ons zorgde ervoor dat er maar weinig bezoekers achter ons werden toegelaten. Op de Temple Mount is er de moskee en Dome of the Rock, helaas mochten we bij beide niet binnen. De foto van de binnenzijde van de Dome of the Rock in de reisgids was veelbelovend maar bleef voor ons gesloten als een ongeopend boek. Na iets langer dan een uur werden we er soort van “uitgejaagd”, tijd om door te gaan....

Sterk constraterend met de old city is het modernere city center. Nog steeds vol met toeristen maar levendig op een andere manier. De germany colony met het oude treinstation dat nu is getransformeerd naar een plek waar trendy restaurants en fancy bars gevestigd zijn. Meer naar het centrum toe de Jaffa road en Manilla Mall, vol met chique Westerse winkels. We zijn in de Manilla Mall geslaagd met een mega cool “GAP Baby” kruippakje en zwemshirtje voor Tigger.

Net buiten het city centrum ligt het Holocaust museum, een erg heftig museum. In het futuristische museum wordt de geschiedenis van eind jaren 30 tot na de 2e wereldoorlog beschreven en gedocumenteerd door interviews van overlevenden. 6 miljoen mensen, onbegrijpelijk veel, zijn opgenomen in boeken die in de laatste kamer van het museum staan. De 1,5 miljoen omgekomen kinderen worden herdacht in het donkere child memorial met duizenden lampjes om je heen.

Een ander museum dat we bezocht hebben was het Israel museum vol met archeologische vondsten van veel van de plaatsen die we eerder deze reis hebben bezocht. In dit museum zijn ook delen van de dode zee rollen tentoongesteld. Reeds eerder gezien aan de andere kant van de grens in Jordanië, maar de opzet van dit museum is toch heel wat imposanter dan het kleine museum in Amman. Buiten is een beeldentuin en grote miniatuur van de second temple en de oude stad van rond 66 na christus te zien. Veel is veranderd maar de Temple mount staat er vandaag nog steeds, net zoals een aantal toegangspoorten. In de miniatuur zagen we de marktstraat langs de Temple Mount waar we eerder in de Western Wall tunnels ondergronds hadden gelopen.

Niet ver buiten Jerusalem, maar in een soort van andere wereld ligt Bethlehem. Met de bus zijn we naar Bethlehem gegaan. Bethlehem ligt in het Palestijnse gebied en dat betekent een checkpoint. De controle op de heenweg was beperkt, terwijl we op de terugweg wel ons paspoort moesten laten zien. In Bethlehem komen heel wat toeristen, busladingen vol en allemaal met één doel. De Church of Nativity, de plaats waar Jezus geboren is. Bovenop de kribbe, het stalletje staat nu een kerk. In de kelder van de kerk is de plaats gemarkeerd met een ster in de grond. Na drie kwartier aanschuiven mochten ook wij de heilige grond onder de ster aanraken. Been there en done that. Op een steenworp afstand van de kerk is het levendige centrum van Bethlehem, vrij van busladingen vol toeristen zie je hier een meer authentieke plaats waar vollop handel wordt bedreven tussen de locals. Wanhopig proberen taxi chauffeurs ritten te verkopen naar bezienswaardigheden buiten de stad of naar de busstop die slechts op 10 minuten afstand ligt van het centrum. Inspelend op de populariteit hebben ook wij ons laten verleiden tot een koffie bij de Star*Bucks Bethlehem.

Gisterenavond was het de eerste avond van het “lights in Jerusalem” festival, het lichtjesspektakel kwam een beetje langzaam op gang maar een aantal van de lichtprojecties op de oude muur of gebouwen was overweldigend.

De daling van het vliegtuig wordt ingezet, niet lang meer voordat we landen en het tijd wordt om na te denken over de eerste reis met z'n drieeen.....