Kaapse Pracht - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van William - WaarBenJij.nu Kaapse Pracht - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van William - WaarBenJij.nu

Kaapse Pracht

Door: William

Blijf op de hoogte en volg William

04 November 2014 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Daar zijn we dan, op het meest Zuidelijkste puntje van het continent Afrika. Kaap de Goede Hoop. De wind giert om ons heen en rechtstaan is bijna een zware taak. Geen wonder dat hier in het verleden zoveel schepen zijn vergaan. Mats merkt weinig van de harde wind en eet ondertussen in de draagdoek rustig door terwijl papa en mama genieten van de omgeving....

....Schiphol, een paar dag geleden. Het inchecken ging redelijk vlot en na een koffietje is de eerste stempel gezet in het paspoort van Mats. Spannend! Aan de gate nog een laatste voeding en luierwissel en dan als eerste aan boord van het vliegtuig, erg handig om jezelf en de handbagage rustig te instaleren. De vlucht ging erg goed, natuurlijk is ruim 11 uur voor iedereen lang. Maar Mats heeft zich keurig gedragen, de crew was dol op hem :-).

Na het landen zagen we de maxi-cosi als eerste op de bagageband en niet veel later volgende gelukkig onze koffers. Het was middernacht op het moment dat we onze huurauto in ontvangst namen, een zilverkleurige Toyota gaat voor de komende drie weken ons vervoermiddel zijn hier. De auto is lekker ruim en de koffers en maxi-cosi passen er met gemak in.

Iets minder gemakkelijk is het rijden aan "de verkeerde" kant. De versnellingspook zoeken in de deur en de ruitenwissers aanzetten i.p.v. de richtingaanwijzer is een snel gemaakte beginnersfout. Nog los van het feit dat je continue aan de verkeerde kant rijdt natuurlijk ;-).

Niet veel later kwamen we aan bij onze accommodatie Kierie Kwaak in Stellenbosch. Voor de eerste drie nachten hebben we hier samen met couchsurfers uit Antwerpen onderdak. De omgeving is dus super hier, de bergen en strak blauwe lucht en veel groen. Het uitzicht vanuit de cottages was mooi! We hadden zelf de grootste gekregen waar voor Mats het babybedje al klaar stond. De volgende ochtend kwam de eigenaar zelfs nog met een echt babybadje aan, luxe!

Mats eerste nacht na het vliegtuig was er vast nog één vol met adrenaline, maar uiteindelijk viel ook hij rustig in slaap en kregen we zo toch nog een paar uren rust.

De volgende ochtend gingen Geoff, Bart, Malou, Salecha en Marc naar de tafelberg. Wij gingen iets later achterna, maar toen we daar aankwamen bleek dat er teveel wind stond en de kabellift niet in bedrijf was. De 4,5 uur durende wandeltocht naar boven zagen we toch niet echt zitten en daarom besloten we naar de city bowl te gaan, het commerciële centrum van Kaapstad. Marktjes, verse smoothies, goede espresso's, een sprankelende Long Street met shops en uitgaansgelegenheden in mooie kleurrijke gebouwen. Het was de moeite waard. Mijn Nederlandse GSM doet het niet helemaal goed, dus ben ik overgestapt op een Zuid Afrikaanse simkaart / nummer. Altijd handig bij het bellen van lokale nummers!

's Avonds hebben we met z'n allen gegeten in Stellenbosch, in de patio van een sfeervol restaurant. Een mooie afsluiter op de dag dat Mats 6 weken oud is geworden :-)

De volgende ochtend zijn we naar de kaap gereden, met een lange tussenstop bij Boulders Beach. Op Boulders Beach zit één van de grotere kolonies Zwartvoet Pinguins. Prachtig om terug pinguins te zien, en via mooi aangelegde boardwalks kun je de pinguins bewonderen die rond het strand rondlopen. Na een Tibetaanse lunch zijn we doorgereden naar Cape Point en Kaap de Goede hoop. Door een prachtig natuurgebied naar de winderige uithoek van het continent..... zalig!

De volgende dag was het tijd om naar Franschoek te rijden voor de trouwerij van Yuvi en Thirza, de reden waarvoor we nu hier zitten. De (prachtige) trouwerij is inmiddels achter de rug, het verslag volgt nog :-).